Tutustu taijin pyörteisiin Helsingin keskustassa Töölönlahdella, Kisahallissa tai Aleksanterin teatterissa! Taijiquan, eli lyhyemmin taiji, on mukaansatempaava, pettävän hitaannäköinen laji, joka kehittää vahvat jalat ja tyynen mielen. Guilin Taijiquan ry on toiminut vuodesta 2002. Opettajamme, mestari Liu Shaohua, on harjoittanut taijia jo yli 50 vuoden ajan. Mestari Liu on edesmenneen taijin suurmestari Ma Hongin suora oppilas.

Miten voin aloittaa?

Tule mukaan starttikurssillemme tai viikkotunneillemme! Otamme uusia harrastajia läpi vuoden, ja treeneissä käy ihmisiä vasta-alkajista useamman vuoden harrastaneisiin veteraaneihin.


Taiji-startista enemmän infoa täältä!

Kuinka taijia treenataan?

Seurassamme taijin treenaaminen alkaa aina qigong (chi kung) -harjoituksilla, jotka rauhoittavat kehon ja mielen sekä toimivat meditatiivisena porttina itse taiji-liikesarjaan. Tyypillisesti qigong-harjoituksemme, eli taijiquanin “alkulämmittely”, kestää noin puoli tuntia, joskus pidempäänkin. Qigong-liikesarjat ovat kokonaisvaltaisia ja verrattain helposti opittavissa myös itsenäiseen harjoitteluun. Taiji-starttikurssilla työstämme chen-tyylin taijin yilu-sarjan viittä ensimmäistä liikettä, joissa on jo kosolti tekemistä ja liikeperiaatteita 83-liikkeisestä sarjasta. Viiden ensimmäisen liikkeen hyvä omaksuminen helpottaa siirtymistä sarjassa eteenpäin, sillä periaatteet ovat jatkossakin samat.

Sopiiko taiji minulle?

Kukin harjoittelee kuntonsa mukaan, esimerkiksi hypyt voi tehdä vaiheittain askeltaen. Chen-tyylin liikkeet ovat verrattain monimutkaisia, joten koko liikesarjan oppimiseen menee yleensä muutamia vuosia. Seurassamme harjoitellaan suurmestari Ma Hongin edustamaa Chen-tyyliä hänen oppilaansa mestari Liu Shaohuan opettamalla tavalla. Tyyli on alkuperäistä ja luotettavaa, koska se polveutuu suoraan Chen Fakelta ja Chen Zhaokuilta. Näiden oman sukupolvensa avainhenkilöiden käyttämiä sarjoja ei ole muutettu eikä niiden vaikeusastetta helpotettu.

Chen-tyylin taijiquanissa liike on spiraalimaista. Siinä avautuvat ja sulkeutuvat, hitaat ja nopeat liikkeet vuorottelevat. Rentous on tärkeää. Painopiste nousee ja laskee, mukana on myös vauhdikkaita hyppyjä, potkuja ja iskuja.

Harjoittelemme sekä Chen 83 (Yilu) että Chen 71 (Erlu) sarjaa. Chen 71 sarja on fyysisesti vaativampi; se sisältää paljon hyppyjä ja potkuja. Suosittelemme aloittamista Chen 83 sarjalla, jossa opitaan liikkeiden oikea, rento tekeminen.

Tarvitsenko taiji-puvun tai muita varusteita?

Et. Ellet sitten itse halua pukua heti hankkia. Treenaamiseen riittävät mainiosti mukavat verryttelyyn sopivat vaatteet ja tasapohjaiset kengät. Ulkona tietysti säänmukainen vaatetus. Huomioitavaa on riittävän ulkovaatetuksen lisäksi oikeastaan vain se, että treenaamme sisätiloissa saleissa, joihin et voi tulla ulkokengillä. Nappaa näiden lisäksi mukaasi vesipullo ja rento mieli!