Taijin terveysvaikutukset

Kenelle taiji sopii?

  • iäkkäille ihmisille, jotka haluavat kohentaa terveyttään
  • keski-ikäisille, jotka haluavat vielä päästä hyvään kuntoon
  • nuorille, jotka etsivät vaativaa ja pitkäjänteistä harrastusta
  • stressaantuneille sekä niska-, hartia- ja selkävaivoja poteville
  • kilpailuhenkisille, joille taiji tarjoaa erittäin haastavan lajin
  • entisille taistelulajien harrastajille, jotka korkean iän, vammojen tai muiden syiden johdosta eivät enää pysty harrastamaan alkuperäistä lajiaan

Harjoittelu ryhmässä perinteisen taiji-musiikin tahdissa on hauskaa ja mielenkiintoista. Jokainen voi harjoitella omien lähtökohtiensa mukaisesti. Chen-tyylisuunnan harjoituksiin hakeutuvat lähinnä ne, jotka haluavat harjoitella mahdollisimman alkuperäistä taijia ja ovat kiinnostuneita sen itsepuolustussovelluksista. Se sopii erittäin hyvin, jos hakee taijista rentouden ja terveyden lisäksi myös hyvää fyysistä kuntoa. Kuitenkin myös Chen-taijia voi tehdä korkeissa asennoissa ja rennosti. Jalat vahvistuvat huomaamatta ja ryhti sekä kehontuntemus paranevat.

Taijin terveysvaikutukset

Taiji on terveyttä edistävää ja sairauksia ennalta ehkäisevää, kehoa ja mieltä rentouttavaa liikuntaa. Se sopii kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta. Taijin harjoittelun aloittaminen ei edellytä kovaa kuntoa tai aikaisempaa urheiluharrastusta. Kiinalaiset taistelutaidot ovat erottamattomasti sidoksissa traditionaaliseen kiinalaiseen lääketieteeseen, jossa käsitteet chi, meridiaanit ja yin-yang periaate näyttelevät tärkeää osaa.

Chillä tarkoitetaan sisäistä energiaa. Meridiaanit ovat kanavia, joita pitkin chi ihmiskehossa virtaa. Kukin meridiaani liittyy tiettyyn sisäelimeen. Jos chi virtaa normaalisti ja sen taso eri sisäelimissä on tasapainossa, ihminen on terve. Taijin harjoittelu kohottaa chin tasoa, parantaa sen virtausta meridiaaneissa ja hoitaa tärkeimpiä sisäelimiä. Erillisillä qigong-harjoituksilla tätä voidaan vielä tehostaa. Monissa tutkimuksissa taijilla on todettu olevan esimerkiksi seuraavia positiivisia terveysvaikutuksia:

  • Parantaa yleistä hyvinvointia
  • Lievittää ja ennalta ehkäisee selkä- ja niskakipuja
  • Parantaa immuunijärjestelmän toimintaa
  • Alentaa stressihormonien tasoa
  • Parantaa keskittymiskykyä
  • Edistää lihasten rentouttamista
  • Parantaa tasapainoa
  • Parantaa koordinaatiota
  • Parantaa notkeutta, liikkuvuutta ja lihasvoimaa
  • Parantaa yleistä kehotietoisuutta
  • Alentaa verenpainetta
  • Polttaa kaloreita
  • Auttaa nukahtamisongelmissa

Kehon ja mielen rentouden ja terveyden lisäksi säännöllisellä taijin harjoittelulla saavutat hyvän fyysisen kunnon ja pidemmälle ehtiessäsi myös itsepuolustusvalmiuksia. Konkreettisimmin harjoituksen tulokset näkyvät vahvistuneina jalkoina, parantuneena ryhtinä ja yleiskuntona, notkeutena ja tasapainona ja lieventyneinä niska-, hartia- ja selkävaivoina.

Lisää lukemista:

-> Lisätietoa taijista ja sen historiasta sivuillamme
-> Taijista Suomessa ja muualla Wikipediassa
-> Työterveyslääkäri Markku Aaltosen artikkeli taijin terveysvaikutuksista
-> The Guardian: Tai chi can help older patients with disabling conditions – study
-> Harvard Health Publications: The health benefits of tai chi
-> British Journal of Sports Medicine: The effect of Tai Chi on four chronic conditions—cancer, osteoarthritis, heart failure and chronic obstructive pulmonary disease: a systematic review and meta-analyses