Taiji-starttikurssi

Taijiquan, eli lyhyemmin taiji, on sisäisen koulukunnan taistelutaito Kiinasta. Se on myös antoisaa, mielen tyhjentävää meditatiivista liikuntaa, parhaimmillaan elämäntapa.

Taijiquan-startti Töölönlahdella 15.5. alkaen

Mitä?

Taiji-startissa opit chen-tyylin taijiquanin yilu-sarjan liikkeet 1-5 sekä lukuisia lämmittely- ja rentoutumistekniikoita. Startti toimii hyvänä alkuna taijiquan-harrastukselle ja siitä on iloa kaikenikäisille ja -kuntoisille ihmisille. Lämpimästi tervetuloa mukaan taijin pyörteisiin!

Milloin ja missä?

Töölönlahdella maanantai-iltaisin 15.5. – 19.6. klo 18:30-20. Opettajana Susanna Neiglick.

Hinta 70 €, maksu tilille tai paikan päällä pankkikortilla. Ilmoittaudu mukaan tästä, saat sähköpostitse tarkemman harjoituspaikan ja maksuohjeet.

Ilmoittautuminen

Bookings no longer allowed on this date.

Usein kysyttyä taijin aloittamisesta:

Tässä pieni tietopaketti useimmin kysytyistä asioista taijiquania aloitettaessa.

Sopiiko taiji minulle?

Taijia voi tehdä rankasti tai kevyesti oman kunnon ja mielentilan mukaan. Tavoitteet asetetaan itse, eikä taijissa ole kilpailupakkoa tai vyökokeita. Taiji on hidasta, meditatiivista liikettä, mutta myös sisäisen koulukunnan taistelutaito. Osaaminen taijiquanissa karttuu hiljalleen, vuosien harjoituksen myötä. Harrastus sopii hyvin kaikille, myös selkä- ja polvivaivaisille, sillä taijiquan auttaa vahvistamaan jalkojen lihaksia, parantaen asentoa ja lihaskuntoa kokonaisvaltaisesti. Taiji on myös hyvä stressilääke.

Mikä chen-taiji?

Chen-tyylissä liike on spiraalimaista. Siinä avautuvat ja sulkeutuvat, hitaat ja nopeat liikkeet vuorottelevat. Rentous on tärkeää. Painopiste nousee ja laskee, mukana on myös hyppyjä, potkuja ja iskuja. Kukin harjoittelee kuntonsa mukaan, esimerkiksi hypyt voi tehdä vaiheittain askeltaen. Chen-tyylin liikkeet ovat verrattain monimutkaisia, joten koko liikesarjan oppimiseen menee yleensä muutamia vuosia. Seurassamme harjoitellaan suurmestari Ma Hongin (1927-2013) edustamaa chen-taijiquania hänen oppilaansa mestari Liu Shaohuan opettamalla tavalla. Tyyli on alkuperäistä ja luotettavaa, sillä se polveutuu suoraan Chen-suvun Chen Fakelta ja Chen Zhaokuilta.

Miten pukeudun taiji-tunnille?

Pukua et ensimmäisille tunneillesi vielä tarvitse, vaikka puku päällä harjoittelu tuokin oman tunnelmansa treenaukseen. Harjoituksissa toimivat parhaiten tasapohjaiset kengät, esimerkiksi tennistossut. Sisätreenit vaativat kengät, joilla et kävele ulkotiloissa. Ulkokengissä et voi sisällä treenata, mutta kenkien unohtuessa yhdet treenit sujuvat vaikka sukkasiltaan!

Ota viileällä säällä ulkona treenatessa mukaan säänmukainen vaatetus – sateen sattuessa treenaamme katoksen alla, mutta hattu ja hansikkaat saattavat olla Suomen kesässä aika ajoin tarpeen.

Lisää lukemista:

-> Lisätietoa taijista ja sen historiasta sivuillamme
-> Taijista Suomessa ja muualla Wikipediassa
-> Työterveyslääkäri Markku Aaltosen artikkeli taijin terveysvaikutuksista
-> The Guardian: Tai chi can help older patients with disabling conditions – study
-> Harvard Health Publications: The health benefits of tai chi
-> British Journal of Sports Medicine: The effect of Tai Chi on four chronic conditions—cancer, osteoarthritis, heart failure and chronic obstructive pulmonary disease: a systematic review and meta-analyses