Taiji-starttikurssi


Tule rentoutumaan taijin ja qigongin pariin!

Mitä: Taiji-startti
Missä: Aleksanterin teatteri, Iso Balettisali
Milloin: tiistaisin 16.1.-27.2. klo 19-20
Hinta: 60 euroa

Taiji on meditaatiota liikkeessä ja parhaimmillaan jokapäiväinen elämäntapa. Chen-tyylin taijissa opit askel askeleelta spiraalimuotoisten liikkeiden salat.

Keskitymme tunnilla taijin lisäksi tekemään alkulämmittelynä myös erilaisia qigong-liikkeitä ja parannamme kehotuntemustamme sekä opettelemme hoitamaan itseämme meditaation, rentoutumisharjoitusten, hengityksen ja akupainannan avulla. Opettajana toimii Susanna Neiglick.

Tunti soveltuu vasta-alkajille. Varusteiksi tarvitset mukavat sisäliikuntavaatteet ja juomapullon. Treenaamme Aleksanterin teatterissa, Isossa Balettisalissa tiistaisin kello 19-20. Voit halutessasi jäädä pidemmäksi aikaa, treeniaikaa on kello 21 asti. Kurssin hinta on 60 euroa.

Ilmoittautuminen

Usein kysyttyä taijin aloittamisesta:

Tässä pieni tietopaketti useimmin kysytyistä asioista taijiquania aloitettaessa.

Sopiiko taiji minulle?

Taijia voi tehdä rankasti tai kevyesti oman kunnon ja mielentilan mukaan. Tavoitteet asetetaan itse, eikä taijissa ole kilpailupakkoa tai vyökokeita. Taiji on hidasta, meditatiivista liikettä, mutta myös sisäisen koulukunnan taistelutaito. Osaaminen taijiquanissa karttuu hiljalleen, vuosien harjoituksen myötä. Harrastus sopii hyvin kaikille, myös selkä- ja polvivaivaisille, sillä taijiquan auttaa vahvistamaan jalkojen lihaksia, parantaen asentoa ja lihaskuntoa kokonaisvaltaisesti. Taiji on myös hyvä stressilääke.

Mikä chen-taiji?

Chen-tyylissä liike on spiraalimaista. Siinä avautuvat ja sulkeutuvat, hitaat ja nopeat liikkeet vuorottelevat. Rentous on tärkeää. Painopiste nousee ja laskee, mukana on myös hyppyjä, potkuja ja iskuja. Kukin harjoittelee kuntonsa mukaan, esimerkiksi hypyt voi tehdä vaiheittain askeltaen. Chen-tyylin liikkeet ovat verrattain monimutkaisia, joten koko liikesarjan oppimiseen menee yleensä muutamia vuosia. Seurassamme harjoitellaan suurmestari Ma Hongin (1927-2013) edustamaa chen-taijiquania hänen oppilaansa mestari Liu Shaohuan opettamalla tavalla. Tyyli on alkuperäistä ja luotettavaa, sillä se polveutuu suoraan Chen-suvun Chen Fakelta ja Chen Zhaokuilta.

Miten pukeudun taiji-tunnille?

Pukua et ensimmäisille tunneillesi vielä tarvitse, vaikka puku päällä harjoittelu tuokin oman tunnelmansa treenaukseen. Harjoituksissa toimivat parhaiten tasapohjaiset kengät, esimerkiksi tennistossut. Sisätreenit vaativat kengät, joilla et kävele ulkotiloissa. Ulkokengissä et voi sisällä treenata, mutta kenkien unohtuessa yhdet treenit sujuvat vaikka sukkasiltaan!

Ota viileällä säällä ulkona treenatessa mukaan säänmukainen vaatetus – sateen sattuessa treenaamme katoksen alla, mutta hattu ja hansikkaat saattavat olla Suomen kesässä aika ajoin tarpeen.

Lisää lukemista:

-> Lisätietoa taijista ja sen historiasta sivuillamme
-> Taijista Suomessa ja muualla Wikipediassa
-> Työterveyslääkäri Markku Aaltosen artikkeli taijin terveysvaikutuksista
-> The Guardian: Tai chi can help older patients with disabling conditions – study
Harvard Health Publications: The health benefits of tai chi
-> British Journal of Sports Medicine: The effect of Tai Chi on four chronic conditions—cancer, osteoarthritis, heart failure and chronic obstructive pulmonary disease: a systematic review and meta-analyses