Stressi hallintaan

Kati Vilkin työpaikalla olivat yt-neuvottelut käynnissä, elämä oli hektistä selviytymistä ja suorituspaineet äärimmillään. Tuntui, että jostain oli löydettävä helpotusta.

Kati on liikkunut paljon. Koripalloa hän pelasi 26 vuotiaaksi tosissaan, myös mestaruussarjassa. Sitten polvet pettivät ja pelit oli pelattu.

– Sen jälkeen jumppasin ja kävin punttisalilla intohimoisesti. Tavoittelin aina vain raskaampia painoja. Siinä leikissä paikat menivät vielä pahemmin rikki. Lopulta treenaaminen jäi moneksi vuodeksi, kun kaikkia jäseniä särki ja työkiireetkin vain lisääntyivät.

Näihin aikoihin Kati löysi qigongin ja piti siitä. Se on kiinalainen terveyttä ja elinvoimaa ylläpitävä liikuntamuoto.

Myöhemmin hän huomasi puhelintolpassa ilmoituksen mestari Liun taijikurssista. Taiji on taistelulaji, mutta sekin ylläpitää elinvoimaa ja perustuu näiltä osin samoihin oppeihin kuin qigong. Harjoituksetkin aloitetaan usein qigongin liikesarjoilla.

– Kun Liu korjaili ensimmäisellä tunnilla käteni asentoa loputtoman kärsivällisesti, tajusin, että tässä on kyse aivan toisenlaisesta aikakäsityksestä: yhden pienen liikkeen hiomiseen on aikaa elämän loppuun. Suorituspaineita ei ole. Se tuntui helpottavalta.

Yhteiskuntamme on kiireinen, suorituskeskeinen ja vaatii meiltä jatkuvaa energisyyttä. Siihen kaivataan vastapainoa.

– Minulle taiji ei ole puolustuslaji eikä kilpailulaji. Pohjimmiltaan ei ole kyse liikesarjan puhtaasta suorittamisestakaan, ei suorittamisesta ylipäätään. Tässä mielessä ei ole onnistuneita ja epäonnistuneita harjoituksia. Kyse on sisäisen energian tunnistamisesta, hallinnasta ja kasvamisesta. Taiji on minulle eräänlaista meditaatiota liikkeessä.

Tämä haastattelu tehtiin perjantai iltana klo 21 päättyneiden kaksituntisten harjoitusten jälkeen.

– Takana on kiireinen viikko 10-12 tunnin työpäiviä. Treenin jäljiltä tunnen itseni kuitenkin energiseksi ja tyyntyneeksi viikonloppua varten. Lepo ja virkistäytyminen onnistuu helpommin.

Qigongin ja taijin avulla Kati on oppinut arvokkaan taidon: stressin hillitsemisen.

– Yksinkertaisia harjoituksia tekemällä pystyn tasoittamaan hengityksen, pulssin ja rauhoittamaan koko systeemini, jolloin stressikin purkautuu. Teen sen tarvittaessa useita kertoja päivässä.

Kati on harrastanut taijia nyt yhdeksän vuotta, kyllästymistä ei ole tullut.

– Harjoittelu tuo minulle paljon iloa. Treenaan pitääkseni stressitason matalalla ja energiat korkealla. Kaikkein palkitsevinta on kuitenkin, että tunnen itseni onnelliseksi aina kun teen liikesarjaa, ilman sen kummempaa syytä. Se on oikeastaan aika paljon. Koska taiji sopii kaiken ikäisille, kokoisille ja kuntoisille, toivon voivani nauttia näistä onnen hetkistä loppuikäni.

Seppo Verho

 

Kati Vilkki on ammatiltaan kehityspäällikkö it-alalla. Nykyisin hän harrastaa Suomessa ollessaan taijia pari tuntia joka päivä, lomilla enemmänkin, mutta työmatkoilla on tyydyttävä vähempään.